title

title

توضیحات

توضیحات
محصولات/تراکنش های الکترونیک
رشد روزافزون معاملات تجارت الکترونیک در بانک ها، شرکت تاژان سیستم را بر آن داشت که با تولید بستری مناسب، در راستای مدیریت اطلاعات و پشتیبانی از کلیه تراکنش‌های الکترونیک بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، سرویس هایی را در قالب یک نرم افزار جامع طراحی نماید. این سامانه شامل کشف مغایرت ها، اعلام مغایرت و مدیریت مالی این تراکنش ها و غیره می‌باشد.

تراکنش های الکترونیک

تراکنش های الکترونیک
تراکنش های الکترونیک
کشف مغایرت تراکنش‌های الکترونیک
سامانه پشتیبانی و نظارت تراکنش‌های الکترونیک به‌منظور ایجاد بستری مناسب جهت پردازش تراکنش‌های الکترونیک (مبتنی برکارت داخلی- شتابی) ، کشف و رفع مغایرت تراکنش‌ها و همچنین ارائه گزارشات روزانه در خصوص وضعیت تراکنش‌های الکترونیک جهت استفاده کارشناسان امور مالی بانک‌ها طراحی گردیده است.
در این سامانه استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و ابزارهای فناورانه در حوزه‌های Big Data به‌منظور بهینه‌سازی سرعت پردازش اطلاعات نیز انجام شده است.
روندکلی کشف مغایرت در این سامانه به‌این‌ترتیب است که تمامی تراکنش‌های مرتبط با بانک که از طریق شبکه شتاب انجام شده و فایل‌های آن‌ها دریافت شده است باهم مقایسه و تمامی حالات ممکن بررسی می‌شود تا اقدام لازم در خصوص آن تشخیص و اعلام گردد.
ویژگی‌های کلی:
  • جمع‌آوری تراکنش‌ها از منابع مختلف
  • پردازش و کشف مغایرت تراکنش‌ها
  • تشخیص وضعیت تراکنش (موفق/ ناموفق/ مغایرت)
  • تشخیص اقدام متناظر با مغایرت مربوطه (واریز/ برداشت/..)
  • ارائه کارتابل رسیدگی به مغایرت‌ها
  • نگهداری تاریخچه اقدامات انجام شده بر روی هر تراکنش
  • تعامل با سامانه‌های دیگر
  • ارائه گزارش‌های متعدد با کاربری عمومی و کارشناسی
  • استفاده از تکنولوژی‌های روز جهت دستیابی به‌سرعت عملکرد بالا
سامانه یکپارچه اعلام مغایرت (سیام)
با افزایش رشد استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی و گسترش همه‌جانبه بانک‌ها در این خصوص و شدت یافتن فرهنگ بهره مهندی از ابزارهای پرداخت غیرحضوری، به‌تدریج شاهد رشد نرخ رخداد مشکلات در اجرای درخواست‌های غیرحضوری بانکی مشتریان خواهیم بود. بدیهی است در چنین شرایطی شاخص‌های مشتری مداری و ارزش آفرینی بانک با چالشی روبرو خواهد شد که حضور یک سامانه متمرکز پاسخگو را امری لازم و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. سیام سامانه ایست که با در نظر قرار دادن کلیه ابعاد و ویژگی‌های لازم جهت استقرار یک سامانه متمرکز و ممتاز بانکی، امکانی فراهم می‌آورد تا هم در سطح شعب یک بانک و هم از طریق اینترنت، مشتریان بتوانند به ثبت و اعلام مغایرت‌های خود بپردازند و در اسرع زمان ممکن به پاسخ خود دست یابند.
ازآنجایی‌که خدمات غیرحضوری معمولاً به دلایل فنی دچار نقصان شده و در صورت بروز، مشتری قادر به ارائه مدرک مستند در این زمینه نخواهد بود، لذا می‌بایست این سامانه با سایر سامانه‌های ارائه‌دهنده اطلاعات تراکنش بانک (ازجمله سپنتا) به‌صورت نزدیک و یکپارچه تعامل داشته باشد تا پاسخی درنهایت دقت و اطمینان ارائه نماید.
در سامانه سیام، مشتریان می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام به اعلام مغایرت و درخواست پیگیری نمایند. در روش مستقیم، مشتریان به آدرس اینترنتی تعریف شده مراجعه نموده و شخصاً اقدام به ارائه اطلاعات تراکنش انجام شده در قالب فرم سیام می‌نمایند. همچنین مشتریان می‌توانند با مراجعه به هر یک از شعب و ارائه مشخصات تراکنش، از طریق متصدی شعبه، به‌صورت غیرمستقیم اقدام به درخواست پیگیری وضعیت مغایرت شوند.
این درخواست بر اساس قواعد مشخص شده درون کارتابل‌های کارشناسی حرکت نموده تا پاسخ قطعی ارائه شود. در هر دو روش، شماره پیگیری به مشتری ارائه می‌شود که در هرلحظه می‌تواند با مراجعه به وب‌سایت مشخص شده یا هر یک از شعب، از وضعیت درخواست خودآگاه شود.
سامانه سیام در بانک ملت از سال 1387 تاکنون اقدام به ارائه خدمت نموده است و در سال 1391 با پیاده‌سازی موتورهوشمند جستجوگر سپنتا و ارتباط تنگاتنگ این سامانه با سیام، حجم کاری قابل توجهی را از کارتابل کارشناسان واحدهای مختلف درارتباط با این سامانه کاسته است. این ماژول که امکان تشخیص زودهنگام (در زمان ثبت مغایرت) را نیز فراهم می‌آورد مشتریان و متصدیان شعب را قادر می‌سازد تا به‌سادگی و سرعت چشمگیری، از آخرین وضعیت یک تراکنش مطلع شوند که این امر در جلوگیری از دوباره کاری‌ها و ثبت درخواست‌های مشابه و موازی کاری‌های کارشناسان نقش به سزایی داشته است.
مدیریت مالی تراکنش‌های الکترونیک مؤسسات مالی
شبکه شتاب شبکه‌ای است که امکان تبادل تراکنش‌های الکترونیک بین بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی را دارد و برای اتصال به آن، هر بانک باید علاوه برداشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با آن را داشته باشد. در برخی موارد ، مؤسساتی هستند که یکی از شرایط مذکور را نداشته و درنتیجه امکان اتصال آن‌ها به شبکه شتاب فراهم نمی‌شود.
درنتیجه، این مؤسسات جهت اتصال خود به شبکه شتاب باید از بستر سایر بانک‌های عضو شتاب استفاده نمایند. این اتصال همانند شبکه شتاب نیازمند مدیریت مالی و کشف مغایرت و رفع آن‌ها می‌باشد. سامانه مدیریت مالی تراکنش‌های الکترونیک این امکان را به بانک‌هایی که با چنین مؤسساتی همکاری می‌کنند، می‌دهد که تا با بررسی و کشف مغایرت تراکنش‌های الکترونیک دو طرف نسبت به مدیرت مالی این دسته از تراکنش‌های نظارت داشته باشد.
برخی از ویژگی‌های سامانه عبارت‌اند از:
  • ورود (دریافت) و تائید فایل‌ها
  • جستجوی عمومی
  • رسیدگی به مغایرت‌ها
  • تائید مغایرت‌ها
  • ثبت دستی مغایرت
  • صدور اعلامیه دسته گردش
  • صدور اعلامیه مغایرت
  • ثبت اسناد بین واحد
  • مدیریت مؤسسات ( تعریف اولیه موسسه، هرگونه تغییر و تصحیح در بخش‌های مختلف اطلاعاتی )
  • گزارش فایل‌های دریافتی
  • گزارش تراکنش‌ها
  • گزارش نامه‌های اعلام شده
  • گزارش‌نامه های و اعلامیه‌های ارسالی به شعبه
  • گزارش‌های آماری فایل‌ها
  • گزارش مقایسه‌ای بانک و موسسه
  • گزارش بالانس مالی بانک و موسسه
  • گزارش تجمیعی دسته گردش
کشف مغایرت تراکنش‌های قبوض
با راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه‌های پرداخت قبض غیرحضوری و استقبال عموم از این روش پرداخت، تعداد و حجم تراکنش‌ها به‌صورت روزانه افزایش‌یافته است. از سوی دیگر، پردازش و تائید اصالت این پرداخت‌های انجام شده از طرف بانک و شرکت‌های PSP همکار، با عنایت به میزان قابل توجه کارمزد پرداختی روزانه و اسناد حسابداری و گردش مالی ایجاد شده در طی یک بازه زمانی، بسیار حائز اهمیت بوده که با رشد تراکنش‌ها، انجام این عملیات در کنار فرآیندهای پوانته سازی و کشف مغایرت‌های این پرداخت‌ها امری ضروری و دشوار شده است که لزوم استفاده از یک بستر و سامانه مناسب را امری بدیهی می‌نماید. سامانه مدیریت تراکنش‌های قبوض که جزییات شناخت آن در ادامه سند آمده است ابزاری است مناسب در راستای پاسخ‌دهی به این نیاز. ارائه شد.
ویژگی‌های سامانه:
  • ورود اطلاعات
  • پردازش تراکنش‌ها (پوانته سازی و کشف مغایرت‌ها)
اقداماتی که برای هر تراکنش متصور است عبارت‌اند از:
  • انسداد و برداشت
  • واریز
  • بدون اقدام
  • در حال بررسی
  • صدور نامه
  • رسیدگی به مغایرت‌ها
  • گزارش مغایرت‌ها
  • گزارش تراکنش‌های قبوض بر مبنای نوع قبض
  • و...
سامانه کشف مغایرت چک‌های چکاوک
این سامانه در حال حاضر در سطح کشور راه‌اندازی شده است.هدف اصلی سامانه کشف اقلام باز در داده‌های موجود در چکاوک و داده‌های موجود در متمرکز می‌باشد.
از زمان راه‌اندازی سامانه چکاوک بانک مرکزی تاکنون سامانه مغایرت یابی چکاوک در راستای کشف مغایرت‌های موجود به‌صورت روزانه اقدام به کشف هوشمند چک‌های مشابه،کشف چک‌های مشابه توسط کارشناس، تولید کاربرگ های مغایرت و کاربرگ های موازنه روزانه می‌نماید.
لذا در جهت تکمیل سامانه و حذف فرآیندهای دستی توسط کارشناسان اداره فناوری اطلاعات بانک ملت، و بهبود در فرایند کشف اقلام باز موجود در متمرکز، گزارشات سازماندهی شده فرآیندهای زیر پیشنهاد می‌گردد.ویژگی‌ها
  • FTP خواندن دیتاهای پیشنهادی از مسیر
  • بررسی تکمیل بودن کلیه دیتاهای متمرکز هنگام پردازش مغایرت روز
  • تکمیل شدن کاربرگ های موازنه روزانه عادی و رمزدار
  • امکان ساخته شدن کاربرگ های موازنه توسط کارشناسان
  • چک کردن تکمیل بودن تمامی دیتاهای فناوری از ویوی دریافتی
کشف مغایرت کارمزدهای تراکنش‌های الکترونیک شاپرکی
با ایجاد و توسعه شبکه شتاب و امکان تبادل تراکنش‌های الکترونیک بین بانک‌ها، و به وجود آمدن درگاه‌های پرداخت بانک‌ها و عدم نظارت به این درگاه‌ها، احساس نیاز به وجود یک سازوکار منسجم و متمرکز جهت نظارت و مدیریت این درگاه‌ها باعث شد سامانه شاپرک (شبکه الکترونیک پرداخت‌های کارتی) ایجاد شود.
سازوکار سامانه شاپرک عبارت است اینکه هرگونه تراکنش الکترونیک خرید و پرداخت قبض که در بستر شتابی و با استفاده از کارت انجام شود باید از طریق سوییچ این سامانه انجام شود و عملیات تسویه‌حساب با بانک‌های عضو نیز به‌صورت یک‌بار در هر 24 ساعت انجام می‌شود.
ازآنجایی‌که ایجاد و نگهداری هر بستری هزینه‌های مخصوص به خود را می‌طلبد، لذا کارمزد استفاده از این بستر نیز به‌صورت تراکنش محور بوده و بر اساس فرمولاسیون مصوب انجام می‌شود که در حال حاضر از بانک پذیرنده دریافت می‌شود.
به دلیل اینکه مبالغ کارمزد دریافتی از بانک‌ها معمولاً مبالغ بالایی می‌باشد ، بانک‌ها علاقه‌مند به محاسبه مجدد این کارمزد به ازای مشتریان و حتی شعب خود می‌باشند تا میزان بهره‌وری آن‌ها را کشف نموده و در اتخاذ تصمیمات مربوطه از آن بهره بگیرند.
سامانه کشف مغایرت کارمزدهای تراکنش‌های الکترونیک شاپرکی، این امکان را برای بانک‌ها فراهم می‌سازد تا با محاسبه مجدد این کارمزدها به ازای هر تراکنش، نسبت به انجام عملیات Data Mining روی آن‌ها اقدام نمایند و گزارشات متنوعی را از این اطلاعات به دست آورند.